Makt.

Makt.

Det finns massvis med olika sorters makt. Att ha en blogg är makt. Man kan påverka folk genom en skriven text. Men bloggutbudet har exploderat på senaste tiden. T.ex skapades 1570 st bloggar - bara idag. Därför har jag också makt. Ingen enorm makt, jag kan inte paralysera hela sveriges befolkning. Det är inte heller min åsikt, som ni vet. Jag har, under den här "nya" bloggperioden haft som mest 12 stycken olika personer inne och kollat på bloggen på en dag. Det var 29 oktober. Det finns några gupp med sisådär 8 stycken ett par gånger men annars håller det sig ganska stadigt på sisådär 1 om dagen. Det är jag fullständigt nöjd över. För att få fler läsare skulle jag behövt vara mer aktiv, vilket jag varken har lust eller tid med. Alltså, jag har ganska liten makt.
Superbloggarna, med en halvmiljon läsare i veckan, där snackar vi makt. Självklart större än kungens makt, eftersom att inte har någon. Men antagligen mycket större än vissa topppolitiker också, vilket är skrämmande. Jag menar, politikerna har ju inte alltid rätt men de är ju ändå valda av folket. Blogga kan precis vilken sinnessjuk människa göra. Alltså ligger Sverige nu till stor del nu, mycket större del än någonsin, i våra händer. Visst handlar de flesta bloggar om mode, smink och annat förflackande men VISSA, har ju faktiskt ett budskap. En del, riktigt bra budskap, andra, fruktansvärt förvridna tankeställningar som att utrota alla mörkhyade etc.

Vad gör vi med den insikten? Gör det oss mindre påverkade av det vi läser? Eller mer?

Kommentarer
Postat av: anna :D

Lika bra skrivet som alltid :D <3

2008-12-05 @ 14:49:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0